zondag 2 september 2007

Grote containerterminal in Haaften...!

Maar willen wij (bewoners van Haaften) dit ook?
Lees het onderstaande bericht.

---------------------------------------------------------------------


Haaften
Van Uden wil mega container hub
------------------------------------------------------


Van Uden wil actief de files rond Rotterdam verminderen door een mega-hub voor de binnenvaart in Haaften aan te leggen. Met dit overslagpunt hoopt de binnenvaartcontaineroperator rond de 350.000 containers van de weg af te halen in 2010 en door te groeien tot 1.000.000 containers in 2020. De vergunningen zijn nog niet rond. Volgens Van Uden-directeur Henk Bakker sluiten de plannen naadloos aan bij de ambitie van het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam (GHR).
Het GHR speelt met de gedachte om met grote binnenvaartschepen containers direct van de zeehaventerminals landinwaarts te brengen en daar via een hub te verspreiden. Het GHR wil dat in de Alblasserwaard doen. Van Uden is van mening dat het overslagpunt beter verder langs de Rijn geplaatst kan worden en vindt Haaften daar de ideale plek voor. Haaften ligt op de kruising van de belangrijkste noord-zuid en oost–west wegverbindingen van Nederland. Voor de A2 (noord-zuid) liggen plannen klaar er een 8-baans snelweg van te maken. Verder ligt Haaften aan de A15 naar Duitsland. 'Ook voor binnenvaart is de plek ideaal voor de doorvoer per schip verder Duitsland in', zegt directeur Bakker. 'Of andersom, zodat vanuit Haaften de containers naar Rotterdam vervoerd kunnen worden. Hierdoor zullen de wegen rond Rotterdam direct vermeden kunnen worden.'
Kerkenwaard: 11 ha. gereserveerdIn Haaften, in de vluchthaven voor de binnenvaart 'de Kerkenwaard', heeft Van Uden 11 hectare grond gereserveerd met een kade van 150 meter. De geplande terminal met twee containerkranen kan per dag 800 containers laden of lossen. Voor verdere groei is in totaal 700 meter kadelengte beschikbaar. 'Er is stack ruimte genoeg', zegt directeur Bakker. Van Uden probeert al jaren deze containerterminal van de grond te krijgen, maar heeft de vergunningen nog niet rond.
Directeur Henk Bakker heeft al meermalen zijn teleurstelling over de gang van zaken rond de vergunningverlening kenbaar gemaakt. Hij legt uit: 'Deze mega-hub kan direct na ingebruikname al 15 miljoen vrachtwagenkilometers van de weg naar het water halen. Dat zal de files rond Rotterdam verminderen, wat de luchtkwaliteit ook weer verbeterd. Daar heeft iedereen baat bij. Helaas is er een metershoog papierwerk nodig om het plan te kunnen realiseren.’ Grootste operatorVan Uden is al de grootste containerbinnenvaart operator in de regio met een volume van 500.000 vervoerde TEU's in 2006. De recente overname van de binnenvaartactiviteiten van Gevelco voegt daar nog eens 220.000 TEU aan toe. Directeur Diederik Antvelink van Van Uden Container Barging ziet de mega-hub in Haaften als een onderdeel van de ambitie om de grootste binnenvaartoperator te worden van Europa! 'Op deze manier kunnen we vanuit de hub ook snelle verbindingen richting Duitsland starten. Dit zou onze entree in de Duitse markt betekenen. Dat is het ontbrekende stukje in onze groei strategie.'
Henk Bakker hoopt dat er haast gemaakt gaat worden met de vergunningen nu duidelijk is dat de haven van Rotterdam belemmerd wordt in de groei door de infrastructuur rond de stad. Bakker: 'Met deze mega-hub komt er tenminste een beetje schot in de zaak voor het verlichten van de druk op het wegennet rond Rotterdam. Anders moeten de zeeschepen toch echt naar Antwerpen of Amsterdam gaan uitwijken, want de haven van Rotterdam zit aan zijn limiet.’

© Vaart.nl 2007



NADELEN!

Om 1 miljoen containers te vervoeren van 80 kuub, zijn minimaal 500.000 vrachtritten nodig. Dit in gemiddeld 300 dagen betekent ruim 1500 vrachtwagens per dag (met aanhanger)!!! Zelfs met een 7 x 24 uurs-afvoer zal dit 1 vrachtwagen per minuut betekenen (DAG EN NACHT!) Hoe gaat men dit regelen. Via de Steenweg in Waardenburg? ARME BEWONERS VAN TUIL EN WAARDENBURG... Dan praten we nog niet over de geluidsoverlast van de terminals. Of zullen we toch maar een geheel nieuwe weg / oprit naar A2 aanleggen?

ZIJN ER OOK VOORDELEN?

Natuurlijk! Werkgelegenheid neemt toe. Er zullen meer huizen gebouwd mogen worden. En gemeente Neerijnen kan misschien slapend rijk worden door een belastingheffing per vervoerde container. Neem eens 5 eurocent per ton die aangevoerd wordt als tolheffing (een tolweg naar de A2) ! Dat betekent op jaarbasis zo'n 1 miljoen x 80 ton x 5 cent = 4 MILJOEN EURO PER JAAR! Daar kunnen alle faciliteiten in de hele gemeente van betaald worden. En het is daarnaast een koopje voor de betreffende firma.

WAAROM WORDT DIT VERHAAL NOOIT BESPROKEN IN DE GEMEENTERAAD VAN NEERIJNEN (waartoe Haaften behoort)?

Omdat men daar nog niet eens een beslissing kan nemen over een te bouwen Multi Functioneel Centrum, een kinderopvang en 2 scholen.

---------------------------------------

Vandaag 02-02-2009 aangevuld.

Ik (Leo) las vandaag in de krant dat de blog geen bron zou vermelden en niet actueel zou zijn. Dat is niet waar! De plannen liggen nog steeds klaar (en niet in de ijskast - vraag er maar naar bij de heer Bakker). Verder is een blogbericht altijd verouderd. Op het moment van plaatsen was het net overal gepubliceerd (2007). De bron is ook vermeld: www.devaart.nl (staat en stond hierboven). Verder de binnenvaartkrant van 30 januari 2007 en de website van Van Uden zelf.

Groeten en succes, Leo

4 opmerkingen:

Eline zei

shocking...
We zijn benieuwd naar het vervolg! Kunnen we ergens protest aantekenen?

Leo zei

Nog niet.
Blijkbaar weten heel veel mensen niet dat Van Uden hier al heel veel jaren mee bezig is.
Ik denk dat er wel mogelijkheden zijn, maar met beperkingen. 1 miljoen containers is volledig irreeël. Maar op kleine basis vind ik het wel een uitdaging voor de regio...

Anoniem zei

Je schrijft bij nadelen dat er zeer veel vrachtwagens gaan rijden als alles doorgaat maar DIT IS NIET ZO! ALLES GAAT PER SCHEEPVAART en niet per vrachtwagen, dit is alleen maar goed!

PS Als je naar Rotterdam of Utrecht gaat ga je niet door Waardenburg heen!

Leo zei

Volgens mij heeft bovenstaande persoon het niet begrepen...!!!
De containers worden per schip aangevoerd in Haaften. Daar wordt het overgeslagen / overgezet op vrachtauto's. Vandaar wordt het verder vervoerd. Deze containers gaan via Waardenburg.
Ik heb inmiddels deze week vernomen dat men graag een nieuwe weg aan wil leggen achter Waardenburg / Tuil langs. Dit wordt een nieuwe oprit / afrit van de A2 (bij Bert Story eraf / door Haarstraat / Katijfweg / Enggraaf / Deze straten worden verbreed om vrachtwagens aan te voeren, af te voeren....
Dorpje Haaften / Waardenburg / Tuil behoorlijk verziekt. Opbrengsten nihil. Dus Van Uden - BETALEN...!!! Elke inwoner van deze dorpen heeft recht op tegenmoetkoming aan ontstane schade (dus verrekenen in belasting per aangevoerde container naar de gemeente Neerijnen).
Graag ook je naam vermelden als je een reactie wilt publiceren.
Dankjewel.

P.S. Ik begrijp nog steeds niet waarom je voor bent..., ha, ha...